De jaarlijkse cijfers van Rabobank tonen aan dat de schoonmaakbranche onder druk staat. Reden voor Service Management een aantal mkb’ers uit de branche te vragen naar een terugblik op 2012 én hun bespiegelingen voor 2013. Daarin mag maatschappelijk verantwoord ondernemen niet ontbreken. Vandaag is het de beurt aan Martin van Es (Barones), Jack Stuifbergen (Breedweer) en Paul Raatgever (Proper Groep).
'We doorstaan de storm'
Martin van Es – directeur en eigenaar Barones
"We hebben voor het eerst een aanbesteding gescoord via een adviesbureau. Dat was ons hoogtepunt van 2012. We maakten al acht jaar schoon bij de betreffende organisatie, maar het contract liep af. Dat was spannend. Uiteindelijk zijn we via datzelfde adviesbureau ook binnengekomen bij Cordaid. Daar zijn we heel erg blij mee. Dat komt omdat 2012 Barones niet veel heeft gebracht. We schrijven een klein verlies, als gevolg van de kwakkelende economie. We zijn veel klanten kwijtgeraakt. Voor het eerst in twintig jaar hebben we ontslag moeten aanvragen voor een aantal mensen. Daar hebben we het heel moeilijk mee gehad. Maar we gaan stug door."
"Op het gebied van mvo kan ik wel zeggen dat wij tegenwoordig bij leverancier Haagclean, een partner van MVO Nederland, alleen maar duurzaam en verantwoord inkopen. Gevolgen voor de prijs heeft dat niet direct. Maar vooral als het gaat om reinigings- middelen ben ik van mening dat de kwaliteit van milieuvriendelijke producten afvlakt. Dat vraagt dus extra aandacht van de schoonmaker. Aan de andere kant: het gebruik van milieuvriendelijke producten is een van de belangrijke redenen achter het binnenhalen van Cordaid. Op de ingeslagen mvo-weg willen we ook in 2013 doorgaan."
'We hebben ons denken veranderd'
Jack Stuifbergen – directeur Breedweer
"De start van de samenwerking met sociale werkvoorziening De Meergoep is ons hoogtepunt van 2012 geweest. Daarmee kunnen wij schoonmaakwerkzaamheden aanbieden van kwalitatief hoogwaardig niveau, mét een maatschappelijke plus. Het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onderschrijft niet alleen een idealistische werkwijze, het zegt ook iets over de visie van Breedweer. We hebben onze manier van denken in 2012 veranderd. Daardoor hebben we ook in crisistijd een mooi rendement neergezet. Wij willen niet alleen praten over mvo, wij doen het ook."
"Verwachting is dat dankzij de invoering van de Wet Werken naar Vermogen de vraag naar maatschappelijke dienstverlening in 2013 toeneemt. Door actiever te acquireren denken wij die dienstverlening sterk in de markt te kunnen zetten. Daarom verwachten wij een gestage groei in 2013. Goed voornemen voor het nieuwe jaar is het uitbreiden van onze dienstverlening op maatschappelijk verantwoord niveau. Daarbij willen we meer de samenwerking zoeken met de diverse betrokken instanties."
'In daden mvo laten zien'
Paul Raatgever – algemeen directeur Proper Groep
"Hoogtepunt voor ons bedrijf is de toekenning van een aantal opdrachten voor gevelonderhoud. Die opdrachten hebben ons bedrijf versterkt. Daarnaast hebben wij – als eerste glazenwas- en gevelonderhoudsbedrijf – het NEN 4400-1 certificaat behaald. Deze NEN-norm is voor onze opdrachtgevers en klanten een signaal dat bij ons het inlenen, uitbesteden en (onder)aannemen van werk gemakkelijk en fraudebestendiger is. En hiermee voldoen we automatisch ook aan de eisen van het nieuwe OSB-keurmerk. Dit alles heeft er ook toe geleid dat wij – ondanks een stagnerende markt – trots mogen zijn op onze bedrijfsresultaten over 2012. De marges blijven smal, maar ook in 2013 verwachten wij een voorzichtige groei. Onze goede voornemens sluiten daar op aan. Groeien op mvo-gebied – en niet alleen in woorden zoals vele andere partijen – maar vooral in daden"
"In het OSB Glas & Gevelkwaliteitscertificaat is mvo een belangrijk onderdeel. Door jaarlijks te voldoen aan de eisen die deze paragraaf van het certificaat voorschrijft, vormt mvo een nieuw element in onze bedrijfsvoering. Mvo is nu een van de vaste agendapunten tijdens directievergaderingen van het managementteam. Om de doelstellingen die daaruit voortvloeien inhoud te geven en te testen zijn we begonnen met de normering volgens de Prestatieladder. Helaas toont onze ervaring nog wel steeds aan dat veel opdrachtgevers en ook adviseurs weinig aandacht besteden aan mvo."