Erwin Wigbold en Hilco Kok staan gezamenlijk bijna tien jaar aan het hoofd van Visschedijk. Een dialoog over overnames, stropdassen, organisatielagen én het vermogen continu vragen te stellen.
??“Of wil je landelijk werken?” De vraag van Erwin Wigbold (foto) aan Hilco Kok is oprecht. Het tekent de continue dialoog tussen de twee directeuren van Visschedijk. Ze bestoken elkaar voortdurend met vragen. Enerzijds bewust, anderzijds is het een natuurlijk gevolg van de rolverdeling tussen de twee.
Vragen
Kok: “Dat is het grote voordeel van met z’n tweeën aan één kar trekken. We stellen onderling veel vragen. Vroeger dacht je misschien: zegt die directeur dat, dan klopt het vast. Maar het gaat er niet om wíé het zegt. Het gaat er om of die opmerkingen kloppen.”
Wigbold: “In de basis zijn wij complementair aan elkaar. Hilco zit meer aan de uitvoeringskant van het bedrijf, ik meer aan de commerciële kant. Al is het niet zo dat we die taakverdeling heel rechtlijnig hebben gescheiden. Hij denkt ook heel anders dan ik. Ik ben erg gericht op actie, ben ongeduldig. Hilco is bedachtzamer, neemt graag de tijd om over zaken na te denken. En dan denk ik: schiet toch eens op met dat denken van je…”
Overname
Samen staan ze nu bijna tien jaar aan het hoofd van Visschedijk. Noordoost-Nederland geldt als het afzetgebied, Hengelo is de thuisbasis. In die contreien willen de twee een ‘goede, regionale facilitaire dienstverlener’ zijn. Om dat te bewerkstelligen vertrouwt Visschedijk op autonome groei en – indien de mogelijkheid zich voordoet – op overnames.
Zo nam het bedrijf eerder dit jaar Hydra Schoonmaakdiensten uit Deventer over. Volgens Kok was de overname typerend voor de handelswijze van Visschedijk.
“Wij kenden hem al zeven a acht jaar”, zegt Kok. “We dronken informeel een bak koffie. Precies zoals we dat nu ook doen. Zegt hij opeens: ‘Ik wil er eigenlijk mee stoppen.’ Toen zijn we gaan nadenken. Hij wil wat, wij willen groeien in Noordoost-Nederland. Tja… Kunnen we van één en één drie maken, dan doen we dat.”
Lees het volledige artikel in de laatste editie van Service Management.