Unger, leverancier van benodigdheden voor glazenwassers, bestaat vijftig jaar en laat dat niet ongemerkt voorbij gaan. Maandelijks komen er acties voorbij en de leverancier heeft speciale een speciale jubileumkledinglijn op de markt gebracht.
Het begon allemaal met de jonge glazenwasser Henry Unger in 1964. Hij bracht de nieuwste innovaties op het gebied van glasbewassing uit de Verenigde Staten naar Duitsland. Hij bouwde vervolgens zijn bedrijf op vanuit de zolderwoning van de oma van zijn vrouw in Hamburg. “Door zijn werk als glazenwasser had Henry niet alleen een directe kijk op de branche en veel vakkennis, maar ook een fijne neus voor de wensen van de klant”, aldus Jeroen van der Poel van Unger. Van der Poel noemt vervolgens enkele mijlpalen. De eerste is de S-wisser in 1966. Deze is gemaakt van RVS in plaats van messing, met een veermechanisme voor het snel verwisselen van de rail en de rubber. “Een ontwikkeling die het reinigingsproces enorm versnelde.”
Kostendruk
Daarna zorgde volgens Van der Poel de ErgoTec Ninja voor een enorme stap voorwaarts. “Dat is wat betreft design, vermogen en gebruiksvriendelijkheid de meest vooruitstrevende raamwisser ooit. Deze kent een ergonomische greep met buigfunctie en een veiligheidsmechanisme. Een smartclip beschermt tegen krassen.” Daarna volgden volgens Van der Poel het HiFlo-zuiver-water-reinigingssysteem en de nLite telescoopstelen. “De reinigingsbranche heeft last van kostendruk. Wij hebben ons dan ook als taak gesteld de klant te helpen de reinigingstaken effectiever, efficiënter en economischer te maken. Maar ook gezond reinigen, met oog voor de luchtkwaliteit en hygiëne, is een belangrijke trend waar we bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening mee houden.”
Tien keer sneller
Nieuwste innovatie die Unger op de ISSA/Interclean liet zien is de nLite HydroPower Van der Poel: “De-ionisatie is een chemisch proces dat speciaal vervaardigd ionenwisselaarhars gebruikt om het water te ontdoen van zouten en mineralen. Daarbij diende het hars regelmatig vervangen te worden. Voorheen kon dit enkel door opnieuw harskorrels in de vaten te gieten. Dat was een tijdrovend proces.” Unger kwam tijdens de vakbeurs met quick change-harszakjes. “Deze zorgen ervoor dat het opnieuw vullen van het systeem tien keer sneller gaat.
Een begrip
Hiernaast heeft Unger in het feestjaar elke maand een actie en presenteerde het onlangs zelfs een kledinglijn en een speciale wisser in verband met het jubileum. Unger bedient inmiddels klanten in meer dan tachtig landen. Nederland is in omzet het op twee na grootste land. “We zijn een begrip geworden voor de glazenwasser”, stelt Van der Poel. “Unger is een ontzettend sterk merk. Elk jaar hebben we groei laten zien en we zijn in glazenwassersgereedschappen toonaangevend in Nederland. En we hebben, met onze grensverleggende reinigingsoplossingen, nog een schitterende toekomst voor ons. Daar ben ik van overtuigd.” Op de foto: Jeroen van der Poel en Frank de Valk van Unger.