Het Westfriesgasthuis kan volgens schoonmaakbedrijf Gom sinds kort een primeur op zijn naam schrijven. Als eerste zorginstelling wordt daar vanaf half maart het QR-quality-systeem van Gom ingezet.
Deze online applicatie biedt volgens Gom de gast de mogelijkheid om met behulp van hun smartphone direct feedback over de schoonmaak te geven. Op negen locaties in het ziekenhuis wordt het systeem ingezet. Het systeem is volgens Gom uitvoerig getest, onder andere in het hoofdkantoor van moedermaatschappij Facilicom. Bij het Westfriesgasthuis wordt het doorontwikkelde systeem nu ingezet.
Tevreden
Met het inzetten van QR-codes is eenvoudig vast te stellen of de eindgebruiker tevreden is. Zo wordt de kwaliteit van de schoonmaak van onder andere toiletten, de entree en andere belangrijke ruimtes geanalyseerd. “De meldingen worden anoniem gedaan en zijn daarmee zeer laagdrempelig”, stelt Gom. Het ontwikkelde systeem is onderdeel van Connect & Interact, een programma dat door Gom is opgezet om met informatiestromen zowel processen als de klantbeleving verder te verbeteren.
"Het systeem sluit aan op onze nieuwe werkwijze, waarbij de patiënt de regie over het zorgproces zelf in handen heeft”, stelt Ellen Feenstra, senior unithoofd Horeca & Services bij Westfriesgasthuis. “Dat bereiken we hier absoluut mee. Het verhoogt de belevingskwaliteit.
Goede indruk
Daarnaast is hygiëne volgens Gom-productmanager Ingrid van Wijk zo'n belangrijk aspect in een ziekenhuis. “Bij een negatieve ervaring wordt de melding automatisch doorgegeven naar onze objectleiding die het probleem snel oplost. Dat mensen hun mening kunnen geven verhoogt aanzienlijk de gebruikersbeleving. Het geheel draagt bij aan de goede indruk van het Westfriesgasthuis. Door de data uit het QR-quality-systeem te bundelen kunnen we vaststellen of de schoonmaakfrequentie voldoet en of er aanpassingen moeten worden gedaan in de werkwijze.” www.gom.nl