Dat de schoonmaakgroothandel meer is dan een dozenschuiver weten we nu wel. Maar dat de groothandel heel ver gaat met bestelsystemen, opleidingen, experience centers en digitale analyses is nieuw. Alles om meerwaarde te bieden.
Dit trendartikel verscheen in de bedrijvengids van Service Management. In het digimazine vindt u niet alleen een overzicht van alle schoonmaakgroothandels, maar ook negen andere trendverhalen.
De schoonmaak kan niet wachten
Natuurlijk heeft de schoonmaakgroothandel nog altijd de bundelfunctie. Want het is onhandig om al die leveranciers één voor één te benaderen. Dan is een one stop shop handig. Zeker als deze ook nog eens verstand heeft van zaken en kan adviseren over een brede range aan producten. Dit is de basis.
Tel daar ook een eenvoudig bestelsysteem bij op, waarin je meteen als schoonmaakbedrijf je bestelling kunt plaatsen, en je bent al een heel eind. Dat bedient de klant die al verstand heeft van schoonmaak en dus exact weet wat hij nodig heeft. Erg prettig als de volgende dag al de benodigdheden in de werkkast staan en de factuur automatisch in het systeem van het schoonmaakbedrijf wordt geschoten.
Die leveringszekerheid is een absolute voorwaarde voor groothandels. Zijn ze daarin niet zeker genoeg, dan zoekt de klant zijn heil anders. Immers, de schoonmaak van een kantoor, ziekenhuis of industriële omgeving moet doorgaan en kan simpelweg niet wachten.
Klant verwacht meerwaarde van schoonmaakgroothandel
Boven die klant die snel wil bestellen, staat de klant die meerwaarde verwacht van zijn groothandel. Dat kan advies zijn over hoe je een MRSA-uitbraak aanpakt, maar ook een e-learning over de beste schoonmaakmethode. Tot aan hulp bij een calculatie. En voor die meerwaarde is hij best bereid iets meer te betalen.
De derde soort klant van een groothandel wil ontzorgd worden en niet zo’n klein beetje ook. Geen gedoe met facturen, maar één accountmanager en als je de gehele organisatie op hygiëne kunt doorlichten, is die opdrachtgever daar erg blij mee. Diegene wil van het gedoe af en weet dat hij dan niet het goedkoopste uit is.
Dat ontzorgen krijgt ook gestalte in bestelsystemen die meer doen dan alleen een bestelling opnemen. Bijvoorbeeld het trekken van conclusies uit de verzamelde data, zodat het schoonmaakbedrijf of diens opdrachtgever zijn processen kan optimaliseren.Vooral grotere groothandels bieden dergelijke rapportages aan hun klanten.
Nooit meer misgrijpen
Als schoonmaker nooit meer misgrijpen. Dat moet het ultieme doel zijn bij de dienstverlening van groothandels. Groothandels regelen levering, tot in de werkkast. Waarbij er in de toekomst wellicht automatisch een signaal vanuit de werkkast gaat naar de groothandel: vul de werkkast aan.De groothandel die komt leveren, factureert automatisch en neemt afgedankte flessen van schoonmaakmiddelen en opgebruikte doeken mee om te laten recyclen.
Kortom, het gaat tegenwoordig om meer dan het leveren van een vuilniszak of een fles schoonmaakmiddel alleen. Schoonmaakbedrijf en facilitaire managers verwachten meer en krijgen meer.Waarbij het de kunst is om ervoor te zorgen dat de schoonmaker altijd de beschikking heeft over de juiste middelen, materialen en machines. Hoe dat wordt geregeld, is vers twee.