Kleine operationele units die hun eigen broek ophouden, ondersteund door een servicebureau. Dat is kort beschreven de opzet van het nieuwe CleanNed.
Dit bedrijf, met drie werklocaties in Noord-Brabant, herstructureert zich naar zeggen van Ad Hartman, directeur van CleanNed, om met een compleet nieuwe, inventieve aanpak de markt te bestormen. “De kernwoorden: simpeler, socialer, goedkoper.” CleanNed bestaat sinds 2008 en maakte tot voor kort deel uit van SecNed Security and Cleaning, een Brabants bedrijf met een beveiligings- en schoonmaaktak. Hartman: “De eerste discipline wordt nu afgestoten, zodat het bedrijf zich volledig kan concentreren op schoonmaak- en aanverwante activiteiten.” Dit gebeurt vanuit de drie werklocaties Uden, Roosendaal en Bergen op Zoom. Hartman: “De hernieuwde focus gaat gepaard met een nieuwe aanpak, gebaseerd op een inventieve filosofie. Hiermee verwachten we het verschil te maken in de schoonmaakbranche.”
Eigen broek ophouden
Schoonmaakbedrijven kunnen zich aansluiten bij CleanNed en een eigen operationele unit vormen. Op dit moment zijn er drie units actief, in de regio's Oost-Brabant, Zuid-Brabant, en West-Brabant. Het bedrijf beperkt zich niet tot schoonmaakwerk. "We verzorgen ook andere services, zoals cateringondersteuning, receptieservice en post- en reprowerk. We kijken samen met de klant welke werkzaamheden er nog meer liggen. Door schoonmaakwerk te combineren met die andere taken, voorkomen we verlies van productie-uren en houden we het werk afwisselend en aantrekkelijk voor onze mensen. Afwisseling en motivatie zorgen voor een betere kwaliteit, en minder verloop en verzuim. In het verlengde daarvan kun je stellen dat taken combineren effectief en kostenbesparend werkt: voor onze mensen, onze opdrachtgevers en ons bedrijf."
Geen avondschoonmaak
CleanNed zegt een focus op dagschoonmaak te hebben. "Wij maken schoonmaak simpeler en socialer", aldus Hartman. "Zo zijn wij een van de weinige organisaties in onze branche die in principe geen avondschoonmaak aannemen. Avondschoonmaak is slecht voor onze medewerkers, slecht voor onze opdrachtgevers en uiteindelijk ook slecht voor ons. Door zaken net even anders te doen en onze mensen aandacht, waardering en afwisseling te bieden, creëren we interessante voordelen. Het resultaat: een grotere klanttevredenheid, een positief imago en een beter financieel resultaat." www.cleanned.nl