SCA Hygiëne Products is gestart met het samenvoegen van twee leidende merken in de hygiëne- en reinigingsbranche. De producten van Lotus Professional worden voortaan aangeboden onder de merknaam Tork. Door de integratie met Lotus Professional wil Tork haar Europese marktleiderschapspositie versterken.
SCA voert de integratie van de twee merken gefaseerd door. Daarnaast vinden tussen juni 2013 en januari 2014 onder meer verbeteringen in het verpakkingsdesign en de veranderde naamgeving plaats. Ook bundelt het bedrijf de innovatiekracht van beide merken.
Aanvullen
Lotus Professional is één van de merken die werd overgenomen bij de overname van Georgia-Pacific EMEA door SCA in 2012. Voorafgaand aan de merkintegratie is er onderzoek uitgevoerd onder consumenten en inkopers naar de positionering van zowel Lotus Professional als Tork. Hieruit blijkt dat Tork en Lotus Professional elkaar goed aanvullen. Beide merken worden erg gewaardeerd op kwaliteit, betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en professionaliteit.
In totaal voegt SCA meer dan duizend producten samen, die tevens een nieuw verpakkingsdesign en een nieuwe productnaam krijgen. Voor de consument en groothandel verandert er echter zo min mogelijk, stelt het bedrijf. "Het assortiment blijft gelijk en artikelnummers van beide merken worden op de verpakking gecommuniceerd, samen met het speciaal ontwikkelde logo van de integratie. De samenvoeging van de merken leidt tot klantvriendelijke systemen met uitgebalanceerde productcombinaties. Hierbij worden de klanten bediend door een professioneel salesteam dat is uitgebreid tot ruim dertig medewerkers."
Hoogwaardige systemen
Bengt Eriksson – Global Brand Director Tork – besluit: "Het innovatieve karakter van Lotus Professional leeft verder in Tork. Beide merken staan bekend om hun hoogwaardige systemen en passende, waardevolle oplossingen. Door de migratie bieden we dit nu op grote schaal in Europa aan. De combinatie van de twee productassortimenten maakt het mogelijk ons te richten op de ontwikkeling van meer hygiëne-oplossingen en een nog uitgebreider service voor onze klanten. Tork is als onderdeel van SCA bekend om het duurzaamheidsbeleid, wat de klanten van Tork en Lotus Professional terug zien in de verantwoorde oplossingen en advies."
De drie fases van de integratie zien er als volgt uit:
Fase 1 – Juni 2013
Producten als poetspapier en reinigingsdoeken worden voorzien van een Tork-identiteit. De consumenten ontvangen gewijzigde productverpakkingen, het systeem en de artikelnummers blijven echter gelijk. Op de verpakkingen wordt duidelijk vermeld welk product van Lotus Professional dit voorheen was.
Fase 2 – Oktober 2013
De productgroep ‘sanitaire hygiëne’ wordt gedistribueerd in de nieuwe verpakkingen en onder de naam Tork. Hieronder vallen producten als handdoeken, toiletpapier en zepen.
Fase 3 – Januari 2014
Tot slot wordt het assortiment van servetten- en tafelaankleding gewijzigd.