Digitalisering stond centraal onlangs tijdens de in het Nieuwegeins Business Center gehouden bijeenkomst van het OSB-segment AWOG, een afkorting voor Alles Weten Over Glazenwassen. De ledenbijeenkomst werd bezocht door ongeveer 50 leden. Het programma bestond uit twee delen, elk gewijd aan digitalisering.
Voor de pauze was het woord aan Arie de Zeeuw van Authentic Communication die het onderwerp behandelde hoe een ondernemer free publicity kan genereren via internet en social media als Twitter, Hyves, Linked en Facebook. Zijn inleiding bleek vooral een pleidooi om ook bedrijfsmatig op grote schaal gebruik te gaan maken van deze social media. Uit een rondvraag onder de aanwezigen bleek dat het merendeel van de OSB/AWOG-leden dat al wel doet voor persoonlijk gebruik, maar dat de inzet van deze media voor het promoten van het bedrijf nog achterblijft. De basis daarvoor moet bestaan uit een Communicatie Kompas.
Vereenvoudigd systeem
In samenwerking tussen de Technische Commissie van AWOG en AaRiverside BV is een vereenvoudigd systeem ontwikkeld voor een volledig gedigitaliseerde (en verplichte) Risico-Inventarisatie en Evaluatie voor het veilig werken aan gevels, dus ook het glazenwassen. Voorheen moest dat met behulp van een werkboek en een CD, vanaf eind deze maand kan dat volledig digitaal en is het te gebruiken door alle glazenwassers. Maar speciaal voor OSB-leden is het systeem zo ontwikkeld dat (met behulp van de OSB-site) ter verduidelijking van de rapportering aan de gebouweigenaar ook foto's kunnen worden toegevoegd alsmede bestaande flyers over werkmethodieken met behulp van hoogwerkers, gondels, de safesit en de wassteel. Het nieuwe logisch en toegankelijke systeem werd onderhoudend en stap voor stap duidelijk uitgelegd door Fredy Verkuijlen van AaRiverside. De aanwezige ondernemers in de glazenwasserssector zagen de voordelen van de vernieuwing meteen en omarmden het digitale systeem onmiddellijk met commentaar als "prima" en "fantastisch dat het er is!".