Hoe kieskeurig zijn wij Nederlanders eigenlijk als het aankomt op onze wc? Moet deze per se naar bloemen ruiken of gooien wij al onze principes overboord als de nood hoog is? Om hier het verlossende antwoord op te krijgen heeft Simavi de test ‘ontdek je toiletportret’ ontwikkeld.
Deze test maakt deel uit van Simavi’s campagne rondom Wereld Toiletdag, 19 november aanstaande. Simavi vraagt hierbij aandacht voor het mondiale gebrek aan wc’s. Door mee te doen aan de online test en de uitslag te delen, vraagt ook u als bezoeker van archive.servicemanagement.nl aandacht voor dit probleem.
Goede hygiëne is van levensbelang
Dat is hard nodig, vervolgt Simavi. "Dit blijkt uit het feit dat 2,5 miljard mensen nog steeds geen toegang hebben tot een goede wc. Het gebrek aan wc’s raakt wereldwijd vooral de allerarmsten doordat zij veelvuldig blootgesteld worden aan onnodige gezondheidsrisico’s. Gebrek aan veilig drinkwater, schone wc’s en goede hygiëne is wereldwijd doodsoorzaak nummer 4."
Simavi werkt in Afrika en Azië samen met lokale partners aan het verbeteren van gezondheid door mensen toegang te geven tot informatie en voorzieningen. Tijdens haar campagne vraagt zij speciaal aandacht voor een project in het westen van Kenia waar zij de komende drie jaar de gezondheid van 15.000 schoolkinderen wil verbeteren. Dit gebeurt door 29 scholen te voorzien van sanitaire voorzieningen en de kinderen te leren over goede hygiëne en het belang hiervan. Doordat de kinderen gebruik kunnen maken van een wc en leren dat ze hun handen moeten wassen, worden ze minder vaak ziek en kunnen ze dus vaker naar school.