Nedtrain heeft na een best and final offer gekozen voor Hago voor het grootste cluster nationale treinen. Het is de grootste schoonmaakopdracht uit de Nederlandse geschiedenis.
Teleurstelling bij de een, blijdschap bij de ander. De eerste deadline voor het indienen van een bod stond al op 15 januari. Daarna volgde het inleveren van het best and final offer, waarna onlangs de beslissing volgde. In totaal gaat het maximaal om een omzetwaarde 144 miljoen, verdeeld over vijf jaar. Als je de optiejaren meetelt, komt het aanbestede bedrag zelfs boven de 200 miljoen euro uit. Voor dit deel is Hago Nederland als beste uit de bus gekomen. Voor het tweede deel, de internationale treinen a 9,5 miljoen euro in twee jaar, is nog geen beslissing genomen. Deze volgt halverwege april.
Niet alleen prijs
Het draaide volgens marktpartijen in deze aanbesteding niet alleen om prijs. Nedtrain wilde volgens hen gegarandeerd de kwaliteit hebben die ze beogen en wist volgens hen dat het niet is gebaat bij bodemprijzen. Ook Nedtrain heeft de code verantwoordelijk marktgedrag omarmd. "Zij wilden niet dat de presentatie door grijze maatpakken werd gedaan, maar door medewerkers die het werk daadwerkelijk moeten gaan doen. Dat was erg verfrissend", aldus een van de marktpartijen. De winnaar van het eerste cluster neemt een deel van de werknemers over die het werk nu uitvoeren. Naar verluidt gaat het om een groep van meer dan 1.200 werknemers. De werkzaamheden gaan naar verwachting in de zomer van start.