Wim Kooijman, HR-topman bij luchtvaartmaatschappij KLM, ondertekende maandag de code verantwoordelijk marktgedrag. "Dit is een bevestiging naar buiten toe van het beleid dat we al jaren voeren."
Bij aanvang van de fusie tussen Air France en KLM onderschreven beide partijen een social rights and ethics charter. "Daar kom je de eerste bouwstenen al tegen", aldus Kooijman. "Daarin staat dat je als werkgever een bredere verantwoordelijkheid hebt dan alleen de mensen die bij jou in dienst zijn." Kooijman noemt zijn onderneming een familiebedrijf waar 33.000 medewerkers werken. "We horen bij elkaar. Samen willen we vliegtuigen veilig de lucht in krijgen. Luchtvaart is dan ook echt een procesbenadering. Alles moet op het juiste moment gebeuren. Schoonmaak is daarin net zo belangrijk als de piloten of de stewardessen. Is het vliegtuig niet schoon, dan gaat het ook niet de lucht in en daar worden onze klanten niet blij van. We kijken dan ook naar schoonmaak als integraal onderdeel van ons proces."
Signaal naar buiten
Schoonmakers horen volgens hem bij de KLM-familie. "Dat weten we intern wel, maar we wilden met het ondertekenen van de code ook het signaal naar buiten afgeven." Volgens hem past de inhoud van de code in de huidige tijd. "Daarbij is er steeds minder verschil tussen vast en flexibel werk, waardoor je ook HR-beleid moet ontwikkelen dat naar de toekomst kijkt." Het belangrijkste aspect van de code is volgens hem het respectvol met elkaar omgaan. "We hebben waardering voor onze medewerkers, van schoonmakers tot aan de medewerkers aan de bagageband. Voor ons is iedereen gelijk."
Werkdruk integreren
Bij KLM werken vier schoonmaakbedrijven. "Zij houden zich ook aan de code", zegt Kooijman. Voorzitter Kees Blokland van de codecommissie wil in de toekomst werkdruk ook in de code integreren. Kooijman: "Je moet daar voorzichtig mee zijn Ik vind dat dit onderwerp bij vakbonden en werkgeversorganisaties hoort. Je hebt twee soorten werkdruk. Objectief vast te stellen werkdruk en de beleving van werkdruk. Als je werkdruk integreert in de code, zou dat kunnen leiden tot discussie. Kwaliteit en veiligheid zijn altijd ons uitgangspunt in de luchtvaart. Ik vind dat er voor werk genoeg tijd moet staan om dit goed te kunnen doen. Never compromise on safety."
Meer dan 650 organisaties
Sinds de introductie van de code verantwoordelijk marktgedrag in juni 2011 hebben meer dan 650 organisaties de code onderschreven, waaronder de ASML, Coca Cola, Delta Lloyd Groep, Erasmus Medisch Centrum, T-Mobile en Universiteit van Amsterdam. Organisaties die deel uitmaken van de commissie zijn: de OSB, VMS FMN, CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten, ROC Friese Poort, Erasmus Medisch Centrum, NS, Schiphol, F-MEX en de Rijksoverheid. Blokland: "Ruim een jaar na de introductie van de code zijn we nog steeds onverminderd actief om organisaties te benaderen en blijven we het belang benadrukken om conform de code te werken. We zijn dan ook blij dat KLM de code heeft ondertekend."