Het GlazenwassersRegister (GWR) is officieel gelanceerd. Het GWR is bedoeld voor consumenten die een betrouwbare glazenwasser zoeken en voor glazenwassers die de keuzevrijheid van de consument respecteren en zich aan de Nederlandse spelregels van ondernemen houden.
Het GWR start in Purmerend en is door het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) ingesteld naar aanleiding van voortdurende signalen van zowel consumenten als glazenwassers over een verstoorde marktwerking. Hans Nelson – algemeen secretaris van het HBA – vertelt: "Aan de ene kant kloppen consumenten die een glazenwasser zoeken bij ons aan om te vertellen dat kiezen onmogelijk is. Aan de andere kant vertellen bonafide glazenwassers die eerlijk hun diensten willen aanbieden ons dat sommige concurrenten het hen onmogelijk maken om in een bepaalde wijk te werken."
Objectieve informatiebron
Het was daarom tijd voor een structurele aanpak om de particuliere glazenwassersmarkt inzichtelijk en gezond te maken. Het HBA vervolgt: "Brancheorganisatie OSB, CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten en het HBA hebben de handen ineengeslagen om een oplossing te vinden voor deze problematiek. Deze initiatiefnemers hebben intensief overlegd met glazenwassersbedrijven en belanghebbende partijen zoals gemeenten en de Consumentenbond. Uit het overleg is de oprichting van het GWR ontstaan. Het GWR is bedoeld als een objectieve informatiebron voor de consument en andere belanghebbende partijen. Een Register waarmee de bonafide glazenwasser zich positief kan onderscheiden richting de consument en waarmee consumenten glazenwassers kunnen vinden die ‘ok’ zijn."
Criteria
De opzet van het GWR is simpel. Om tot het Register te worden toegelaten moet een particuliere glazenwasser voldoen aan de volgende voorwaarden:
1. De keuzevrijheid van de consument wordt gerespecteerd.
2. De consument heeft de mogelijkheid om elektronisch te betalen.
3. Er worden facturen verstrekt die doorlopend zijn genummerd en minimaal voorzien zijn van bedrijfsnaam, telefoonnummer, KvK-nummer, BTW-nummer, IBAN en GWR-nummer.
4. De glazenwasser heeft een geldig officieel legitimatiebewijs bij zich om zich op verzoek van de klant te kunnen legitimeren.
5. De glazenwasser heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering met een dekking van ten minste 1 miljoen euro per aanspraak.
6. De glazenwasser is Nederlands staatsburger of verblijft legaal in Nederland en werkt niet met mensen zonder geldige verblijfs- of werkvergunning.
7. De glazenwasser reageert zo snel mogelijk op eventuele klachten en alles wordt in het werk gesteld een bevredigende oplossing te vinden.
Via de website (www.glazenwassersregister.nl) en diverse andere media informeert het GWR de consument waar de Registerglazenwassers voor staan. "De website van het GWR biedt de consument een zoekfunctie waarmee glazenwassers die zich hebben aangemeld en voldoen aan de gestelde eisen, gevonden kunnen worden. Het GWR zorgt voor een open markt en biedt daardoor meer mogelijkheden om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Het biedt betere voorwaarden voor eerlijke concurrentie. Glazenwassers die zich niet aan de Registereisen houden, worden uit het Register verwijderd."