Bij de zoektocht naar een schoonmaakbedrijf blijkt de prijs steeds vaker de doorslaggevende factor te zijn. Dat stelt ABN Amro in haar jaarrapport over de schoonmaaksector in 2012.
De conclusie van ABN Amro is enigszins opvallend, omdat de sector haar best doet te hameren op kwaliteit. Niettemin schrijft de bank in haar rapport: "De prijs-kwaliteitverhouding is een belangrijk criterium voor opdrachtgevers bij het kiezen van hun schoonmaak-bedrijf. Maar de uiteindelijke prijs blijkt steeds vaker de doorslaggevende factor te zijn. Dit tot ongenoegen van veel (vooral kleinere) partijen, die zo de druk op de marges verder zien toenemen. De financiële positie van bedrijven verzwakt hierdoor."
Verzadiging
Volgens ABN Amro is de schoonmaakmarkt verzadigd. "Hoewel de uitbestedingsgraad van bedrijven circa 65% is (en jaarlijks toeneemt), krimpt de markt voor schoonmaakbedrijven." Opdrachtgevers zijn minder loyaal. Bedrijven zien schoonmaak als een commodity, hetgeen switchgedrag in de hand werkt. "Schoonmaakbedrijven hebben geen tot weinig marktmacht. Hierdoor gebeurt het regelmatig dat bestaande contracten worden open- gebroken en onderhevig zijn aan verdere versobering en prijsdruk. Gevolg is dat bedrijven meer vierkante meters moeten schoonmaken, in aanzienlijk minder tijd. De druk op medewerkers neemt toe. Dit gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit."
Positieve ontwikkelingen zijn er ook, meent ABN Amro. Zo nam de omzet over 2012 met 1,1 procent toe. Verder zijn multiserviceconcepten redelijk succesvol, vanwege de toegevoegde waarde van een totaalpakket aan facilitaire diensten. Daarnaast roemt de bank de kleinere bedrijven, die regionaal succes boeken.
Klik hier voor het volledige rapport.