"Onder sterke invloed van de eerste staking in 2010 en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag zijn de aanbestedingen in de schoonmaakbranche de laatste jaren – in positieve zin – sterk veranderd. Toch kan er opnieuw een bom barsten." Althans, dat stelt Ron Steenkuijl.
De commercieel directeur van Asito doelt op de jaarlijkse indexering. In de nieuwste editie van Service Management schrijft hij: "Veel contracten – zeker grote contracten – kennen standaard een indexering die als meetlat wordt gebruikt bij de jaarlijkse prijsverhoging."
Grote consequenties
"Het fraaie is dat de meeste CBS-indexeringen al jarenlang lager zijn dan de prijsverhoging die de sector nodig heeft om zijn (CAO-)kostenstijgingen te kunnen compenseren. Dat heeft grote consequenties."
"Als we de kostprijsverhoging van een uur schoonmaak van 2009 tot 2013 bij elkaar optellen dan komt deze – met name als gevolg van stijgingen in het loon en in de sociale lasten – uit op een kleine 20 procent. De CBS-indexering bedraagt over deze zelfde periode ongeveer 10 procent."
"Dat is een verschil van bijna 10% in vijf jaar! Een groot deel van de contracten bevat een CBS-indexeringsclausule, waardoor het effect op de sector elk jaar groter wordt."
Failliet
"Stel dat de gemiddelde gerealiseerde prijsverhoging in de afgelopen vijf jaar ongeveer 10 procent is geweest. Met een winstmarge in de branche van gemiddeld 2 tot 5 procent, zou dit betekenen dat zonder aanpassingen in de bedrijfsvoering er een negatieve winst is ontstaan. Menig schoonmaakbedrijf zonder vet op de botten zou dan failliet zijn gegaan."
"Dit is echter beperkt het geval geweest. Waarom? Elk zichzelf respecterend bedrijf probeert zijn kosten zo laag mogelijk te houden en implementeert efficiencymaatregelen in de vorm van digitalisering, logistiek, efficiency en nieuwe werkmethoden om concurrerend te blijven."
"Toch is de praktijk dat deze maatregelen in de afgelopen jaren in algemene zin onvoldoende zijn om de kostenverhogingen te compenseren…"
Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Service Management.