180 operationeel leidinggevende van ISS starten dit jaar met een nieuwe opleiding: LeaD1. Na afloop hebben deelnemers een erkend diploma facilitair management op MBO- of HBO-niveau. Dat met een sausje van ISS erover.
Bijzonder is dat de opleiding gemaakt is in samenwerking met opleidingsinstituut NCOI. Dat betekent dat de deelnemers na anderhalf jaar een erkend deeldiploma krijgen. Voor de meesten zal dat voor de MBO-opleiding facilitair management niveau 4 zijn, een kleinere groep volgt de opleiding op HBO-niveau en krijgt daarmee een deeldiploma HBO facilitaire management. Van het deeldiploma kunnen de deelnemers nog een volledig diploma maken, door na de verplichte anderhalf jaar verder te gaan met de opleiding. Hoe lang dat eventuele vervolg duurt, hangt onder meer af van eerder gevolgde opleidingen en verschilt daarom per persoon, maar zal gemiddeld nog 1,5 jaar zijn.
Brede opleiding
LeaD1 neemt achttien maanden in beslag. In die periode komen de deelnemers in groepen van twaalf eens in de vijf à zes weken bij elkaar. Tijdens die bijeenkomsten wordt er natuurlijk aandacht besteed aan de strategische richting van ISS en de leiderschapsprincipes waarin ook de kernwaarden van ISS terugkomen. Er komen tijdens de opleiding veel verschillende onderwerpen aan de orde. Het gaat onder meer over managementvaardigheden, schriftelijke vaardigheden, gesprekstechnieken, communicatie met klanten, plannen/organiseren en omgaan met veranderingen. Daarnaast zijn er modules die specifiek over ISS gaan, op het gebied van bijvoorbeeld financien, arbo en ziekteverzuim, HR, arbeidsrecht en hospitality. Nadenken over het eigen functioneren neemt een belangrijke plaats in tijdens de opleiding, onder meer met behulp van rollenspelen. Het algemene deel van de opleiding wordt gegeven door een trainer van NCOI, de ISS-modules door een eigen trainer.
Goed in hun vel
Daarnaast hebben deelnemers een praktijkbegeleider. Die coacht hen onder meer bij het maken van praktijkopdrachten. Voor het geval een deelnemer een probleem heeft waarbij hij/zij niet bij haar praktijkbegeleider terecht kan, is er een vertrouwenspersoon beschikbaar. Belinda Dekkers, manager Training & Development: "We investeren in onze medewerkers om ervoor te zorgen dat zij meer vaardigheden krijgen om hun functie nog beter te vervullen, meer zelfvertrouwen krijgen en daardoor goed in hun vel zitten."