De invloed van intermediairs op het aanbestedingsproces was groot, stelde een onderzoek uit 2006. De huidige tendens is positiever. Al blijven enkele uitwassen de gesprekken in de wandelgangen beheersen.
Door het hoofd van Freek Veneman schieten allerlei zaken. Een schoonmaakbedrijf heeft de directeur van makelaarsbureau MBG Benelux een som geld aangeboden. Uiteraard in ruil voor de gunning van een lucratief schoonmaakcontract. En eerlijk is eerlijk, het is een bedrag met mogelijkheden. Veneman: "Daarmee kon ik meer dan alleen een nieuw dak op mijn huis zetten… Het ging ook om een groot contract. Op dat moment gaat er van alles door je hoofd. Het is wel héél veel geld. Tegelijkertijd besef je dat jezelf transparante procedures opgelegd hebt en dat je die moet naleven. Stel je die op de juiste manier op, dan is het als intermediair niet eens mogelijk dergelijke bedragen te accepteren. Daarin schuilt de crux voor een zichtbaar integere intermediair."
Niet bewust
Het is een voorbeeld uit een ver verleden. Veneman is blij te melden dat het bij die ene aanbieding is gebleven. Maar het tekent de mogelijke macht en mogelijkheden van een intermediair gedurende het aanbestedingsproces. In 2006 stelde Significant een rapport op in opdracht van OSB naar de aanbesteding van grote opdrachten in de schoonmaakbranche. In een van de conclusies stonden de intermediairs centraal: "De onderzoekers concluderen op basis van het diepteonderzoek dat intermediairs een grote invloed hebben op het verloop en vaak ook op het resultaat van de aanbesteding. Opdrachtgevers zijn zich hier niet altijd van bewust."
Enerzijds geen schokkende conclusie. Intermediairs vervullen als tussenpersonen een cruciale rol. Zeker op het moment dat ze het hele aanbestedingstraject begeleiden. Anderzijds waren de argumenten die respondenten aandroegen zorgwekkender. Schoonmaakorganisaties twijfelden onder andere aan de integriteit en beoordelingsmethoden van enkele intermediairs. Nu – een kleine zeven jaar later – staat het merendeel van de intermediairs positiever te boek, leert een steekproefsgewijze rondgang langs enkele schoonmaakbedrijven. Al blijven enkele uitwassen de gemoederen bezighouden.
Lees het hele artikel in de nieuwe editie van Service Management.