OSB heeft om de tafel gezeten met de inspectie instellingen die op het OSB-Keurmerk controleren. Tijdens dit zogenaamde harmonisatie-overleg komen zaken aan de orde die in de praktijk problemen opleveren of die niet door alle inspectie instellingen op gelijke wijze worden beoordeeld.
Geconstateerd is onder meer dat de meeste inspecteurs een financieel-administratieve achtergrond hebben. Het is voor hen vaak lastig de OSB-eisen te toetsen, stelt de werkgeversorganisatie. "Hiervoor is vaak meer achtergrondkennis van de schoonmaak vereist. Om die reden wordt in de loop van dit jaar een trainingsdag georganiseerd over de beoordeling van de schoonmaak specifieke eisen, waar inspecteurs verplicht aan moeten deelnemen."
Calculatie
Ook is het offerteproces besproken. Inspectie instellingen factureren vooraf. Volgens OSB doen zij dit om hun onafhankelijkheid te waarborgen. "Dit betekent dat zij vooraf een inschatting maken van het aantal uren dat zij nodig hebben. Mocht u alles goed op orde hebben en de inspectie neemt minder tijd in beslag dan vooraf was ingeschat, vraag de inspectie instelling dan op basis van nacalculatie een nieuwe factuur te sturen. Overigens is het verstandig deze afspraak vooraf met de inspectie instelling te maken om discussies achteraf te voorkomen."
Tot slot geeft de werkgeversorganisatie aan dat het OSB-Keurmerk voor een belangrijk deel gaat over het beperken van de risico’s in de keten. "Om de kans op claims op basis van de Wet Ketenaansprakelijkheid zo klein mogelijk te houden, doet u er goed aan zaken te doen met bedrijven die ook het OSB-Keurmerk hebben. U weet dan zeker dat zij aan dezelfde eisen moeten voldoen als uw keurmerkbedrijf."
Klik hier voor het volledige verslag van het harmonisatie-overleg.