Inkoopmanagers kijken vooral naar besparingen om te bepalen hoe succesvol zij zijn. Kwaliteit, bijvoorbeeld in schoonmaakcontracten, lijkt daarmee een ondergeschoven kindje.
Dat blijkt uit het recente rapport CPO Rising 2011: Innovative ideas for the decade ahead van Ardent Partners. Inkoopmanagers vinden het lastig om de waarde en de prestaties van hun inkoopbeleid in kaart te brengen. Dat komt mede doordat het meten van de prestaties op het gebied van inkoop als complex geldt, zeker als het gaat om de waarde die de functie kan toevoegen. Om toch hun succes te bepalen kijken inkoopmanagers vooral naar onderhandelde besparingen (58 procent) en de ROI met betrekking tot procurement (47 procent). Daarna komen volgens de analyse van het rapport de geïmplementeerde besparingen (39 procent), de besparingen door kosten te vermijden (32 procent) en de spend under management (30 procent). Voor elke euro die ‘under management' van de inkoopafdeling wordt geplaatst, boekt een willekeurig bedrijf een voordeel van 6 tot 12 procent, zo luidt de constatering van het rapport.