Door daling in het gebruik van vierkante meters zou het nieuwe werken een bedreiging zijn voor de schoonmaakbranche. Vebego-dochter Westerveld en Microsoft in Amsterdam zien juist kansen voor de schoonmaakbranche.
"Het ligt een beetje aan de definitie van het nieuwe werken", start Dick Oeseburg, districtsmanager bij Westerveld zijn verhaal. "Sommige bedrijven interpreteren het nieuwe werken als flexwerken: medewerkers werken een deel van hun contracturen thuis, waardoor er minder werkplekken op kantoor nodig zijn. In dit geval is het nieuwe werken een serieuze bedreiging voor de schoonmaakmarkt. Immers, het aantal schoon te maken vierkante meters loopt terug. Maar voor andere organisaties, zoals Microsoft, gaat het nieuwe werken veel verder dan flexwerken, met een stijgende vraag naar schoonmaak als gevolg. Dan is het natuurlijk een kans."
Resultaatgericht werken
"Bij Microsoft staat het nieuwe werken voor resultaatgericht werken", legt Chimène van de Rest (foto), facility manager bij Microsoft, uit. "In tegenstelling tot flexwerken gaat het er bij Microsoft niet om of je je uren per week maakt, maar of je je targets haalt. Hoe je dat doet en binnen welk tijdsbestek, doet er niet toe. Bij Microsoft mogen de medewerkers naar kantoor komen, maar het hoeft niet. Het kantoor en het werk zijn bij Microsoft zo ingericht dat medewerkers optimaal plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Onder meer ondersteund door een hypermoderne, hoe kan het ook anders, ICT-infrastructuur."
Kantoorfunctie veranderd
Met de invoering van een andere manier van werken, is de oorspronkelijke functie van het kantoor van Microsoft veranderd. Van de Rest: "Het kantoor is nu veel meer een plek om te ontmoeten en te communiceren. De informatie die je nodig hebt om je werk te doen, is tenslotte overal te vinden. Je hoeft er niet per se meer voor naar kantoor te komen. We hebben op ons kantoor in Amsterdam voor 60 a 70 procent van de medewerkers een werkplek. Omdat ze op elk willekeurig tijdstip binnen kunnen lopen, is de bezettingsgraad van de werkplekken, en ook bijvoorbeeld de toiletten, veel hoger dan in een traditioneel kantoor. Dit vraagt om intensievere en klantgerichtere schoonmaak. Ik zie het nieuwe werken daarom als een grote kans voor de schoonmaaksector."