De Code Verantwoordelijk Marktgedrag vormt het paradepaardje van de schoonmaakbranche. Maar tegelijkertijd moeten betrokkenen bekennen dat de gedragscode de problemen in de markt nog niet heeft opgelost.
FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom stelt dat iedere aanbesteding nog steeds leidt tot een hogere werkdruk. "Een gedragscode is een prachtig iets, maar het blijft bij woorden op papier als onze schoonmakers niet op naleving gaan staan." Want daar schuilt het probleem, meent Hoogenboom. De Code is een idealistisch initiatief. Maar het ontbeert een gedegen controle instrument. Hoogenboom: "De code gaat wat ons betreft dan ook niet ver genoeg. Zelfs met de beste wil van de wereld kunnen er nog dingen misgaan omdat schoonmaakbedrijven elkaar problemen toe schuiven."
Frustrerend
Nanneke Zelle beaamt namens Hago Rail Services de woorden van Hoogenboom. Zij geeft aan dat opdrachtgevers nog steeds onbehoorlijke eisen stellen. "Dat is frustrerend. Er zijn een flink aantal aanbestedingen waar we niet aan mee hebben gedaan omdat er te veel op de prijs werd gehamerd."
Volgens Kees Blokland – voorzitter van de Codecommissie – is het niet alleen maar kommer en kwel. Dankzij de Code is er in korte tijd veel winst geboekt, meent hij. "De afspraken zijn ondertussen wel gemeengoed geworden in de branche. Maar er gaan nog steeds veel dingen slecht. Daar moeten we zeker aan werken."
Bron: Sp!ts