Bezoekers hebben de eerste Schoonmaakmarkt tijdens ISSA/Interclean Amsterdam gematigd positief ontvangen. Maar voor een eventuele vervolg wijzen de aanwezigen op een aantal belangrijke verbeterpunten. Dat is de conclusie van de organisatie na een uitgebreide evaluatie.
De voortschrijdende internationale groei van ISSA/Interclean was een van de grootste redenen dat steeds minder Nederlandse bezoekers het meerdaagse evenement bezochten. De Schoonmaakmarkt moest dat euvel met zijn meer lokale karakter tegengaan. Een uitgebreide evaluatie diende aan te tonen hoe de verschillende bezoekers tegen die ‘oplossing’ aan hebben gekeken.
Stijging aantal Nederlanders
Puur gelet op het aantal Nederlandse bezoekers is de opzet van de Schoonmaakmarkt geslaagd. Want voor het eerst in vier edities noteerde ISSA/Interclean een stijging van het aantal Nederlanders. Op de woendag – de dag van de Schoonmaakmarkt – meldden zich de meeste lokale bezoekers. Maar het verschil met de andere dagen van het grootscheepse evenement is niet significant groot.
Op basis van een enquête onder de bezoekers stelde de organisatie vervolgens een profiel op van de aanwezigen. Hier kwamen de volgende belangrijke kenmerken in naar voren:
– Ruim veertig procent van de bezoekers van de Schoonmaakmarkt werkt voor een schoonmaakbedrijf.
– De interesse van de aanwezigen is zeer gevarieerd. Maar het onderdeel ‘machines en toebehoren’ had de meeste animo.
– De helft van de bezoekers werkt voor een bedrijf met honderd of minder werknemers. Een kwart is actief voor een onderneming met minder dan 25 werknemers. Dit is in lijn met de verdeling binnen de schoonmaakbranche.
– Een derde van de aanwezigen heeft een directiefunctie of is eigenaar van een bedrijf.
– De beslissingsbevoegdheid van de bezoekers is hoog. Hetgeen alles te maken heeft met het grote aantal aanwezige directeuren en eigenaren.
Entourage
Al met al beoordeelde 73 procent van de bezoekers de Schoonmaakmarkt met een voldoende of hoger. De informele setting en de mogelijkheid tot het ontmoeten van branchegenoten sprak de aanwezigen het meeste aan. De entourage viel bovendien in de smaak, evenals de catering en de aankleding.
Niettemin zijn er ook enkele kritische noten. De overige 27 procent van de bezoekers was niet tevreden. Vooral exposanten zien veel mogelijkheden tot verbetering. Zij willen zich meer onderscheiden en profileren, bijvoorbeeld door middel van productdemonstraties. Daarnaast is er kritiek op de vindbaarheid en heerst de vraag of één dag Schoonmaakmarkt voldoende is.
Schoonmaakmarkt 2014?
De bezoekers en exposanten staan niet onwelwillend tegenover een vervolg op de Schoonmaakmarkt. Míts de organisatie rekening houdt met de aangehaalde verbeteringen. Amsterdam RAI buigt zich nu over de uitwerking van een concept voor een – mogelijke – Schoonmaakmarkt tijdens ISSA/Interclean Amsterdam 2014. In het eerste kwartaal van 2013 verwacht de organisatie een eerste uitwerking van die plannen.