Ecover, leverancier van ecologische was- en schoonmaakproducten, heeft onlangs de overname aangekondigd van Method uit San Francisco, een producent van was- en schoonmaakproducten.
Daardoor ontstaat volgens Ecover het grootste bedrijf voor milieuvriendelijke onderhoudsproducten ter wereld. De twee bedrijven slaan naar eigen zeggen de handen ineen om van milieuvriendelijke onderhoudsproducten de nieuwe norm te maken. Door de overname kunnen zij een beroep doen op hun gecombineerde omvang, kennis en vaardigheden. Ze hebben samen een distributienetwerk dat zich uitstrekt over Europa, de VS, Azië en Australië. De twee merken zijn samen goed zijn voor een bruto-omzet van zo'n 200 miljoen dollar. Er werken ongeveer driehonderd mensen. De bedrijven blijven naast elkaar bestaan.
Stevige traditie
Ecover en Method zeggen allebei een stevige traditie te hebben in het gebruik van plantaardige en duurzame ingrediënten en innovatieve verpakkingen. "Door het gecombineerde productaanbod en de wereldwijde distributie kunnen beide merken rekenen op wereldwijde bekendheid", aldus Philip Malmberg, CEO van Ecover. "Er komt ook een gezamenlijke aanpak op het vlak van innovatie, onderzoek en ontwikkeling. Dat zijn aspecten die beide bedrijven heel sterk koesteren. Het vormt de ware grondslag van de twee merken."
Meer dan een merk
Met de overname van Method verwerven Ecover volgens Malmberg veel meer dan een merk. "Dit is het begin van een fantastisch lange termijnpartnerschap met een bedrijf dat een mooie staat van dienst heeft op het vlak van innovatie, een onwrikbaar engagement voor milieuvriendelijke producten en een professioneel team van medewerkers die echt gepassioneerd zijn door wat ze doen. De fusie van deze twee bedrijven biedt ons een strategische positie op de Amerikaanse markt, de grootste en snelst groeiende markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten. Daarnaast krijgt Method een Europese partner met een ongeëvenaarde erfenis, een stevige milieureputatie en ecologische productievoorzieningen."