Een prachtig schilderij
Hoe wordt schoonmaak gezien in het facilitaire palet van diensten? Schoonmaak, in al haar breedte, is een facilitaire dienst. Het is een van de bekendste facilitaire diensten die er zijn. Niet zelden bevestigt e en onwetend persoon na de uitleg wat facilitair is concluderend: oh, schoonmaak! Goede schoonmaak is zichtbaar. Niet alleen als het niet gebeurt, maar vooral als het wel gebeurt. Een van de redenen om voor dagschoonmaak te kiezen is de zichtbaarheid van de schoonmaakprofessional. Het draagt bij aan de medewerkerstevredenheid van het bedrijf waar men schoonmaakt. Schoonmaken (en schoon houden, for that matter) is een vak. Het vraagt om kennis van de processen, de producten en de perceptie van de klant. Het vraagt om mensen die zich willen inzetten onze rommel op te ruimen, ons in de gelegenheid te stellen ons werk in een schone omgeving uit te voeren.
Verschuiving
Het palet van facilitaire diensten is divers. Zo divers als mensen kleuren kunnen zien. Wel zien wij een verschuiving van meetbaarheid naar ondergaan, beleving. Dat vraagt om anders schoonmaken en -houden. Dat vraagt om een schoonmaakbedrijf dat de klant invoelt. Dat vraagt om een opdrachtgever met lef en het vertrouwen in zijn/haar schoonmaker dat het schoon wordt en blijft. Schoonmaken is niet alleen een beweging waarbij de status van een object of omgeving wordt veranderd. Van vies naar schoon. Het is een verantwoordelijkheid mee te denken naar een duurzame omgeving, waarbij geen milieubelastende middelen worden gebruikt. De schoonmaakbranche zal zich geroepen moeten voelen om ook als duurzame adviseur op te treden. Zo geeft zij invulling aan haar groen op het palet van facilitaire diensten.
Schoonmakers zijn, zoals ik ze althans ken, ook vrolijke mensen. Altijd goed voor een glimlach. Bijna iedere ruimte betredend met nieuwsgierigheid: hoe hier hun belangrijke werk te verrichten. Als geen ander kennen zij de ruimten in het bedrijf en de mensen die de ruimten gebruiken. Ook dat zorgt ervoor dat de schoonmaak onlosmakelijk verbonden is met het facilitaire palet. Het palet van de facilitaire dienstverlening kent de kleuren die de klant wenst. Een goed samenspel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, tussen doek en verf, leidt tot een prachtig schilderij. Een schilderij dat waarde toevoegt aan iedere wand van de onderneming.
Edsar Westra is secretaris van Facility Management Nederland.
Deze column is verschenen in Service Management nummer 6, juni 2012.