Berlijn is van 24 tot en met 27 september de locatie van Cleaning Management Services (CMS) 2013. De organisatie legt uit waarom de internationale vakbeurs ook voor Nederlandse afgevaardigden uit de schoonmaakbranche van belang is.
"Waarom Nederlandse afgevaardigden CMS 2013 moeten bezoeken?", herhaalt Markus Asch de vraag. De Kärcher-topman en voorzitter van de Cleaning Systems Association van de VDMA wijst meteen op de Nederlandse vakbeurs die wereldwijd bekendheid geniet. "ISSA/Interclean Amsterdam is de nummer één wereldwijd. Geen discussie mogelijk. Maar in de oneven jaartallen zijn wij het belangrijkste evenement. De schoonmaakindustrie is groot. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarom is er jaarlijks ruimte voor één groot, internationaal evenement."
Internationaal gezelschap
De VDMA is samen met de IHO en de BIV een van de organisatoren van vakbeurs CMS in Berlijn. De laatste editie – in 2011 – trok iets meer dan 15.500 bezoekers uit meer dan zestig landen.
Asch vervolgt: "Tweede reden waarom Nederlandse afgevaardigden moeten afreizen naar Berlijn is het feit dat CMS een unieke combinatie herbergt. Aan de ene kant hebben we de vakbeurs, waar bezoekers de innovatieve kracht van de schoonmaaksector kunnen aanschouwen. Aan de andere kant hebben we een congres, waar we praten over de uitdagingen van vandaag en de wijze waarop we die uitdagingen te lijf gaan. Dankzij de combinatie van die twee elementen kunnen we waarde creëren voor de industrie."
Uitdagingen
Want, zo stellen alle organisatoren, de schoonmaakindustrie worstelt met een breed scala uitdagingen. De laatste editie van CMS stond bijvoorbeeld in het teken van de uniek wijze waarop de branche de crisis doorstond. Asch: "In 2011 noteerden we als sector zelfs double-digit growth."
Maar daarna ging het snel bergafwaarts. "In 2012 kenden we een kleine terugval", zegt Asch. "En 2013 ziet er vooralsnog uit als een verre van stabiel jaar. Dat heeft verschillende oorzaken. Oost-Europa – één van de klassieke locomotieven van de sector – heeft aan trekkracht verloren. Hetzelfde geldt voor de BRIC-landen. Tegelijkertijd heeft ook de problematiek in Zuid-Europa invloed op de cijfers van de industrie."
Oplossingen uit Azië
Al die ontwikkelingen maken CMS 2013 alleen maar waardevoller voor de schoonmaaksector. Volgens Asch schuilt de kracht van de branche in innoveren. En daar liggen ook in de toekomst de mogelijkheden. Maar wil de schoonmaakindustrie die innovatie realiseren, dan dient het met elkaar naar oplossingen te zoeken. Asch besluit: "De schoonmaakindustrieën van de verschillende landen verschillen enorm. Maar we worstelen allemaal met dezelfde problemen. Zo hebben we tijdens CMS 2013 een grote afvaardiging uit Azië en de Pacific. En wat is er interessanter dan de wijze te aanschouwen waarop zij die problemen proberen op te lossen!? Ook dát is een reden waarom Nederlandse afgevaardigden in september naar Berlijn moeten komen."