- Baken de elementen, processen, diensten af die men wil vergelijken. Ga hierbij niet alleen uit van het eigen bedrijf, maar kies eerst die bedrijven die men als excellent waardeert.
- Zoek naar vergelijkbare data om verschillen en overeenkomsten in kaart te brengen.
- Zoek naar hoofdoorzaken en de belangrijkste pluspunten. Besteed niet te veel tijd aan aspecten die niet van belang zijn of die niet kunnen worden overgenomen.
- Richt het vizier eerder op het ontwikkelen van nieuwe verbeteringen dan op kopiëren.
- Maak benchmarking tot onderdeel van het strategisch kwaliteitsmanagement.
- Benchmarking is geen eenmalige activiteit, maar moet regelmatig, liefst met steeds verschillende bedrijven, worden uitgevoerd. Hierdoor zullen de eigen aanpak van benchmarking en de daarmee samenhangende activiteiten verbeterd worden.
- Zorg ervoor dat benchmarking niet bedreigend overkomt naar het eigen personeel. Zorg voor een goede communicatie en betrek zoveel mogelijk de medewerkers en managers van de desbetreffende afdeling bij benchmarking.
Checklists