Beleving is een cruciale waarde voor het succes van een organisatie. Dat stelt Rob Alsema, algemeen directeur van Gom Schoonhouden.
Volgens Alsema geeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaakbedrijven de kans zich weer te onderscheiden. "Is laagste prijs het enige dat telt, dan verwordt een dienst tot een commodity: de leveranciers zijn zo goed als uitwisselbaar. Telt kwaliteit weer, dan kunnen schoonmaakbedrijven toegevoegde waarde bieden en zich weer onderscheiden van de collega-bedrijven."
Basisvoorwaarde
Maar wat is kwaliteit? De Gom-directeur wijst in Facilitair! Online op 'operational excellence'. "Zelfs toen laagste prijs zo ongeveer het enige criterium werd, hebben we daar aan vastgehouden." Tegelijkertijd beseft Alsema dat 'operational excellence' tegenwoordig niet meer afdoende is. "Het is een basisvoorwaarde geworden. Elk schoonmaakbedrijf wordt geacht de hygiëne te waarborgen en dat ook nog eens op een efficiënte manier te doen. Dat doet Gom dus ook. Al vrij snel na de invoering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben we daar een belangrijke component aan toegevoegd: hostmanship."
'Operational excellence' en hostmanship zijn volgens Alsema slechts middelen om een hoger doel te bereiken. "We willen opdrachtgevers helpen om ervoor te zorgen dat medewerkers, bezoekers en gasten zich welkom voelen in hun gebouw. Dat ze er graag komen en er prettig werken en verblijven. Facility managers zijn er gelukkig steeds meer van doordrongen dat niet alleen de kwaliteit van het werk telt, maar ook het effect."
Beleving
Volgens Alsema draait alles de komende tijd om beleving. "We zijn ons ervan bewust dat beleving steeds meer meetelt. Ook in het bedrijfsleven, de overheid, de zorg en het onderwijs zijn medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid en dus beleving een cruciale voorwaarde voor het succes van een organisatie. Elke medewerker, gast en bezoeker is óók klant van de facilitaire organisatie. Gom wil facilitair managers graag helpen die klanten goed te bedienen. Daar zetten we komend jaar sterk op in."