Nederlandse bedrijven die inzetten op innovatie doen het aanmerkelijk beter dan andere bedrijven. Hun omzet- en winstverwachtingen voor 2014 zijn veel rooskleuriger dan die van de rest. Dat blijkt uit het onderzoek Strategy Trends 2014 van organisatieadviesbureau Berenschot.
Deelnemers aan het onderzoek stellen in overgrote meerderheid dat investeren in vernieuwing bijna altijd rendement oplevert. Daarom wil liefst veertig procent van de Nederlandse bedrijven zich in 2014 juist door middel van innovatie onderscheiden van de concurrentie.
Experimenteren
Roel van Lanen – senior managementconsultant bij Berenschot – vertelt: "Dat is gezien de return on investment op innovatie begrijpelijk. Maar de eerste zijn met het beste product vergt veel van een bedrijf. Zo moet een manager de beste uitvinders aantrekken en het aandurven veel te experimenteren. Er is een onophoudelijke stroom aan goede ideeën nodig. Die zijn relatief goedkoop. Maar foute of geflopte projecten zijn juist duur."
Door teruglopende marges is overigens steeds minder geld beschikbaar voor innovatie. Een veelgebruikte manier om tegenwicht te bieden aan die negatieve ontwikkeling is samenwerking. Van de respondenten zegt 88 procent in 2014 samen te werken. Bedrijven die daar voor kiezen geven wel de voorkeur aan meer vrijblijvende vormen van samenwerking, zoals netwerken of allianties.