De schoonmaakmarkt krimpt al enkele jaren structureel en de marges staan onder druk. Dat zegt ABN Amro in haar laatste analyse van de schoonmaaksector.
"De aanwas van nieuwe schoonmaakbedrijven is groot en de omzetdruk neemt verder toe", vertelt de financiële dienstverlener. "Dit maakt autonome groei moeilijk realiseerbaar. Groei in marktaandeel is bijna alleen nog door consolidatie mogelijk."
Ongunstige ontwikkelingen
Grotere schoonmaakbedrijven zijn nieuwe markten opgegaan, vervolgt ABN Amro. "Zo bieden grote bedrijven diensten aan in de zorgsector, om de zorg efficiënter te organiseren. Net als de beveiligingsbranche, lijden de schoonmakers onder ongunstige ontwikkelingen in de kantorenmarkt en Het Nieuwe Werken."
Ook de bezuinigingen bij bedrijven en overheid hebben volgens de bank een negatieve impact. Daarentegen zorgen de Code Verantwoordelijke Marktgedrag en het OSB-Keurmerk wél een positieve impuls. "Bedrijven zorgen zo voor een professionele invulling van het schoonmaakvak en bieden opdrachtgevers meerwaarde."
Verder onder druk
ABN Amro is in haar visie weinig positief over de schoonmaaksector. "De overheid bezuinigt ook komend jaar op facilitaire diensten. De vraag naar schoonmaak komt verder onder druk te staan en in een krimpende markt is dat geen goed nieuws."
Overheidsinstellingen gaan verder met het inbesteden van facilitaire diensten en zetten eigen werknemers in om gebouwen schoon te maken, stelt de bank. "Hierdoor wordt de samenwerking met schoonmaakbedrijven in sommige gevallen versoberd. Schoonmaakdiensten worden gezien als een commodity, wat switchgedrag in de hand werkt."
'Singel service'
Uit efficiencyoogpunt centraliseren grote bedrijven en instellingen de inkoop van facilitaire diensten. ABN Amro: "Binnen de schoonmaakbranche zijn verschillende typen bedrijven actief en ook hierin hebben verschuivingen plaats. Veel kleine bedrijven richten zich alleen op schoonmaken. Deze 'single service providers' kunnen goede resultaten behalen."
De bank vervolgt: "Er liggen kansen voor bedrijven die twee kerntaken hebben – zoals schoonmaken en beveiligen – en bedrijven die multiserviceconcepten voeren, met bijvoorbeeld schoonmaak, beveiliging en catering."
Schaalvergroting
ABN Amro verwacht tot slot dat de vraag naar multiserviceconcepten toeneemt en dit concept zich verder uitbreidt naar meer branchevreemde activiteiten. "De schaalvergroting en strategische samenwerking neemt hierdoor een vlucht het komende jaar."