Net als in 2009 toen de klimaattop in Kopenhagen niet het gewenste resultaat opleverde, grijpt schoonmaakorganisatie Asito de tegenvallende resultaten van Rio+20 aan om het bedrijfsleven op te roepen het voortouw te blijven nemen en om zelf de organisatie verder te verduurzamen.
Ron Steenkuijl, directielid van Asito: "Rio+20 heeft laten zien dat echte verandering uit de maatschappij moet komen. Wij roepen graag het Nederlandse bedrijfsleven op om duurzaamheid verder door te voeren in de bedrijfsvoering. Asito heeft de laatste jaren grote slagen gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we in de afgelopen twee jaar onze CO2 uitstoot met meer dan 25 procent gereduceerd. De afgelopen maanden hebben we alle bedrijfsprocessen opnieuw doorgelicht en manieren gevonden om deze nog duurzamer uit te voeren. Concreet betekent dit onder andere dat het complete proces rondom werkopdrachten tussen klant en Asito aangepast gaat worden. Ook gaat ons logistieke proces volledig op de schop. We hebben berekend dat dit ons duizenden vervoersbewegingen per jaar gaat schelen en duizenden kilo's papier. Hiermee willen we laten zien dat duurzaamheid niet per se geld kost, maar ook vaak als valide businesscase ingezet kan worden."
Sociale duurzaamheid
Asito heeft als doelstelling het klimaat niet negatief te beïnvloeden. Steenkuijl:"Maar we blijven een mensenbedrijf, met 10.000 medewerkers van ruim 90 nationaliteiten. Ook op andere vlakken is onze groep medewerkers bijzonder divers. Denk aan mensen met een WSW-achtergrond, Wajongers, mensen die langdurig werkloos zijn geweest. Asito is trots op deze diversiteit. We zijn ervan overtuigd dat diversiteit de sleutel tot ons succes is. Daarom willen we deze visie delen met andere bedrijven in Nederland en hen oproepen hun stem te laten horen." Op 10 oktober wordt voor het Nationaal Integratiediner, georganiseerd door Asito en &Samhoud, het startschot gegeven. Steenkuijl: "Daarbij hopen we dat aan 5.000 tafels door heel Nederland diverse groepen mensen samen dineren en zo elkaar beter te leren kennen en begrijpen." De gedachte achter dit initiatief is een manifest, dat inmiddels ondertekend is door o.a. Ernst & Young, Nationale Nederlanden, Schiphol Group, KPMG en Connexxion.