Gom Schoonhouden en de Mobile Interaction Company (MIC) willen middels een samenwerkingsverband de gastbeleving bij gasten verhogen. Gom geeft met de mobiele toepassing SchoonR verder invulling aan het programma Connect & Interact, om daarmee organisaties te laten stralen.
"In de schoonmaakdienstverlening wordt de gastbeleving een steeds belangrijker factor", zegt manager marketing & salessupport Marco Konter. "Hoewel goede schoonmaak altijd de basis blijft, willen we onze klanten helpen de beleving die hun gasten en gebouwgebruikers bij hun verblijf hebben verder te verhogen."
Beleving
De samenwerking krijgt op zeer korte termijn al concreet invulling bij een vakantiepark. Konter: "In de hospitality-sector is beleving al helemaal belangrijk. Bij vrijwel alle parken kun je als gast een kaartje invullen, waarop je aangeeft hoe tevreden je was over de schoonmaak van je accommodatie. Dit is echter bijna altijd bij het vertrek."
Grotere klachten worden vaak direct gemeld. Maar kleine ergernissen zijn ook belangrijk voor de beleving, zegt Konter. "Wanneer je die opspaart tot op het laatste moment riskeer je als vakantiepark of hotel ook nog eens dat je er achteraf iets op Zoover over leest. De SchoonR-applicatie helpt ons hierbij. De hoofletter R staat voor respons."
Actie
Volgens Gom kan dat beter. De samenwerking met MIC zorgt ervoor dat gasten via de mobiele telefoon of tablet hun mening kunnen geven op het moment dat het hen uitkomt. MIC-ceo Ard Jol: "Dit kan dus bij aankomst zijn, maar ook op een later tijdstip. Bij verstoringen krijgt de Gom-leidinggevende een signaal van SchoonR, zodat er onmiddellijk actie kan worden ondernomen."
Daarnaast is de informatie van deze meldingen gelijk inzichtelijk in een optioneel dashboard: voor opdrachtgevers en de locatieleiding. Jol: "De directe koppeling van data in een dashboard maken monitoren, analyseren en bijsturen mogelijk: er ontstaat een nog beter beeld van de wensen en de behoeften van de klant, waarmee we trends zien en de gasttevredenheid verder kunnen verhogen."
Stralen
Gom start de samenwerking bij een vakantiepark, maar ziet ook buiten de hospitality sector mogelijkheden. Konter: "De mogelijkheden zijn legio. We presenteerden ons idee al bij de NS en zij waren erg enthousiast. Maar denk ook aan patiënten in ziekenhuizen, bezoekers van bioscopen of gasten die even wachten bij de receptie van een bedrijf waar ze op bezoek komen. Want laten we eerlijk zijn: ook daar willen opdrachtgevers hun organisatie laten stralen."